dr Ewa Łuczak – fotografka, autorka filmów dokumentalnych, wideo i wideoinstalacji, montażystka filmowa. W 2006 roku ukończyła warszawską ASP, dyplom uzyskała w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego – Praca dyplomowa „Radiowe dni” (dwukanałowa instalacja wideo, 2006) została zakupiona do kolekcji Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Laureatka stypendiów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2005, 2006 i 2007. Laureatka V edycji programu Młoda Polska, w dziedzinie sztuki wizualne w 2008 roku. Pierwsze prace artystki to czarno-białe fotograficzne akty. Później pojawiły się zainteresowania przestrzenią i ruchem, a głównym narzędziem stała się kamera wideo. Obecnie doktorantka Wydziału Grafiki i wykładowca na Wydziale Sztuki Mediów i na Wydziale Rzeźby Warszawskiej ASP.
Wybrane wystawy indywidualne i zbiorowe
Hommage a Isaac Bashevis Singer, Prom Kultury Saska Kępa, Warszawa, 2020; wystawa zbiorowa
Uniwersum – artystyczne interpretacje polskich badań kosmosu, Prom Kultury Saska Kępa, Warszawa, 2020; wystawa zbiorowa
Suma zbiorów, Galeria Punkty, Wybrzeże Kościuszkowskie 37, Warszawa, 2020; wystawa zbiorowa młodszych pracowników Wydziału Rzeźby
Co robi rzeźba, wystawa pedagogów Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Gdańsk, ASP w Gdańsku, 2019; wystawa zbiorowa
On Fire!, wideo instalacja, Sabinarti, Casaprota, Włochy, 2017; wystawa indywidualna
Rzeźbiarze fotografują, Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego, Królikarnia, Warszawa, 2004; wystawa zbiorowa
Wybrane instalacje wideo dla teatru/koncerty
Berjozkele, jednokanałowa instalacja wideo do koncertu Oli Bilińskiej, Louvre-Lens, Francja, 2019; instalacja wideo, reżyseria światła
Madama Butterfly, Giacomo Puccini, opera, reżyseria Natalia Korczakowska, Studio Teatrgaleria, Warszawa, 2019; wideo
Studnia/Sulinys, koncert, wileńska premiera albumu grupy Babadag, Tamsta Club, Wilno, 2019; reżyseria, instalacja multimedialna, reżyseria świateł
Grotowski non fiction, spektakl teatralny, tekst Krzysztof Szekalski, reżyseria Katarzyna Kalwat, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Wrocławski Teatr Współczesny, 2018/2019; reżyseria światła
Robert Walser. I would prefer not to, tekst Beniamin Bukowski, reżyseria Katarzyna Kalwat, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2018; instalacja przestrzenna, wideo i światło
4 tygodnie II, tekst Krzysztof Szekalski, reżyseria Aleksandra Jakubczak, TR WARSZAWA, Warszawa, 2018; scenografia, wideo i światło
Nekroperformance. Robert Walser, tekst Beniamin Bukowski, reżyseria Katarzyna Kalwat, Festiwal Nowego Teatru, Rzeszów, 2017; scenografia, wideo i światło
4 tygodnie, tekst Krzysztof Szekalski, reżyseria Aleksandra Jakubczak, TR WARSZAWA, Warszawa, 2017; instalacja przestrzenna, wideo i światło
Landscape. Lekcja anatomi, tekst Weronika Murek, reżyseria Katarzyna Kalwat, Teatr im. Juliusza Słowackiego, Kraków, 2017; instalacja wideo
Soundwork, reżyseria Wojtek Blecharz, TR WARSZAWA, Warszawa, 2016; wideo
Wściekłość, tekst Elfride Jelinek, reżyseria Maja Kleczewska, Teatr Powszechny, Warszawa, 2016; spektakl prezentowany na Biennale Teatralnym w Wenecji w 2017 roku; wideo i światło
Holzwege, tekst Marta Sokołowska, reżyseria Katarzyna Kalwat, TR WARSZAWA, Warszawa, 2016; wideo
Możliwość wyspy, na podstawie Możliwość wyspy Michaela Houellebecqa, reżyseria Magdalena Szpecht, TR WARSZAWA, Warszawa, 2015; wideo
Fellini. Sny, spektakl taneczny, reżyseria Grigorij Lifanov, choreografia Fábio Lopez, Teatr Dramatyczny, Yekaterinburg, Rosja, 2015; wideo
Bye, bye butterfly, koncert grupy Babadag, TR WARSZAWA, Warszawa, 2015; reżyseria, instalacja multimedialna
Letnie osy kąsają nas nawet w listopadzie, tekst Iwan Wyrypajew, reżyseria Wojciech Urbański, Teatr Dramatyczny, Warszawa, 2015; instalacja wideo
Patris, reżyseria Siergiei Antselevich, festiwal “Theatre Confrontations”, Mińsk, Białoruś, 2013; instalacja wideo
Near that place, teatr tańca, reżyseria Johan Forsman, choreografia Daniel AlmgrenRecen, MDT Theatre, Sztokholm, Szwecja, 2013; instalacja wideo
Konstrukcje Debory Vogel, reżyseria Magdalena Gnatowska, Festiwal Singer, Warszawa, 2012; instalacja wideo
Wybrane realizacje filmowe
Co wzięli ze sobą, kampania społeczna dla UNHCR, 6 min, reżyseria Joanna Koss-Krauze, montaż Ewa Łuczak, 2018
Zeno-san, film dokumentalny, 50 min, reżyseria Marta Sokołowska, scenariusz Marta Sokołowska, Ewa Łuczak, montaż Ewa Łuczak, 2018
Cud albo Krakowiaki i Górale, wersja filmowa opery w reżyserii Wojciecha Kiliana, Teatr Wielki Opera Narodowa, 1godz. 48 min, reżyseria obrazu Ewa Łuczak, 2016
Halina Paszkowska. Wybór Materiałów, filmu dokumentalny, 30 min, scenariusz i reżyseria Ewa Łuczak, Anna Czerwińska, Anna Grzelewska, DVD Wajda School, 2014
Making of “Między nami dobrze jest” , scenariusz, reżyseria, zdjęcia i montaż Ewa Łuczak, 2014
Making of PASJA/PENDERECKI JARZYNA, scenariusz, reżyseria, zdjęcia i montaż Ewa Łuczak, 2013
2007: Macbeth, teatr telewizji w reżyserii Grzegorza Jarzyny, montaż Ewa Łuczak, Robert Gryka, 2012
Święto wiosny, instalacja wideo K.Kozyry, animacja klasyczna i poklatkowa, kierownik planu zdjęciowego Ewa Łuczak, 2000